De trein is altijd een beetje reizen... Met de Codextrein 2017 was het niet anders. De Codextrein kende voor de reizigers de gekende ongemakken: vertraging, een gewijzigde samenstelling en onzekerheid over het tijdstip van aankomst. Op 8 december 2017 met de finale bekrachtiging door de Vlaamse Regering was het eindelijk zover: de Codextrein stoomde met maar liefst 242 wagonnetjes het eindstation binnen.
In het bijzonder nummer 88 (“De Codextrein 2017: een eerste analyse”) van het tijdschrift TROS verschijnt de eerste diepgaande analyse van de wijzigingen die deze Codextrein met zich bracht. Enkele van de vele blikvangers hierbij zijn:
- de decretale onderbouwing beleidsplanning (de zgn. ruimtelijke beleidsplannen);
- de ingrijpende wijzigingen met het oog op het verhogen ruimtelijk rendement en aanzet terugdringen ruimtebeslag;
- de grondige aanpassing van het as-builtattest. Daarbij wordt bijvoorbeeld voor de uitvoering van stedenbouwkundige handelingen een technische tolerantiemarge ingesteld, “metsershaar” genoemd;
- het invoeren van een reeks aan nieuwe afwijkingsmogelijkheden (bv. de mogelijkheid van het stallen van hobbydieren in landbouwgebied, de bijkomende afwijkingsmogelijkheden in ontginningsgebieden …);
- het voorzien van een soepelere regeling voor zorgwonen en het aanbrengen van isolatie;
- de diverse wijzigingen aan het omgevingsvergunningsdecreet (bv. het invoeren van de figuur van de provinciaal omgevingsambtenaar; het schrappen van het voorstel tot sanctionering bij niet naleving beslissingstermijnen; de fel gecontesteerde uitsluiting om (administratief) beroep in te dienen bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen indien geen (gemotiveerd) bezwaar ingediend werd);
- de diverse aanpassingen aan het Omgevingshandhavingsdecreet;
- …
Om de Codextrein 2017 extra in de verf te zetten, werd besloten dit bijzonder nummer ook als boek te laten verschijnen. Zo bent u meteen mee met de grootste wijzigingen van de Codextrein.