Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Het sterftecijfer onder bedrijven neemt al tientallen jaren toe ongeacht omvang, leeftijd of sector. De dood discrimineert niet, blijkt ook in de economie. De veranderingen, transities en crises vliegen ons om de oren, waardoor het voor bedrijven niet gemakkelijk is om te overleven.
Organisaties die meer toekomstbestendig willen worden, kunnen terecht bij een onconventionele inspiratiebron, die van ‘overleven’ een kunst heeft gemaakt: de biologische natuur. De natuur functioneert goedbeschouwd eigenlijk als een bedrijf. Dit bedrijf, de BV Natuur, produceert organismen in allerlei vormen en maten, verleent allerhande diensten en kent diverse bedrijfsprocessen. En als iets haar toekomstbestendigheid illustreert, dan is dat wel haar lange bestaan. Ondanks de vele (catastrofale) veranderingen waarmee ze is geconfronteerd, is ze al een slordige 4 miljard jaar non-stop in bedrijf: een indrukwekkende successtory.
Energietransities, informatierevoluties, klimaatverandering, technologische revoluties, innovatie, diversiteit, zelfsturing, leiderschap, fake news, circulaire economie, de BV Natuur heeft het allemaal al eens bij de hand gehad. De parallellen met de grote uitdagingen van onze tijd liggen dan ook voor het oprapen. Bovendien zal de BV Natuur – dankzij haar succesfactoren – nog miljoenen jaren succesvol blijven functioneren, met of zonder ons. Dat maakt dit originele boek een must read voor iedereen die zijn bedrijf of organisatie toekomstbestendig wil maken.
Na haar studies natuurkunde en sterrenkunde, specialiseerde Ylva Poelman zich op het gebied van technische en sociaal-organisatorische innovatie. Ze staat bedrijven en organisaties bij op het gebied van innovatievraagstukken. Als expert op het gebied van bio-inspired innovation schreef ze columns voor dagblad Trouw onder de naam ‘De Bionische Vrouw’.
Eerder verschenen van Ylva De natuur als uitvinder en als co-auteur Leiderschap in de digitale wereld.
‘Op vermakelijke en toegankelijke wijze neemt Ylva Poelman je in dit boek mee in welke lessen de natuur biedt voor mens en organisatie. Want zoals Ylva zegt; als we de 4 miljard jaar aan leven samenpersen in 24 uren, dan is Homo Sapiens pas 4 seconden geleden ontstaan. En wat valt er dus voor ons nog veel te leren van alle principes uit de natuur. Aan de slag!’ Ingrid Thijssen, voorzitter VNO-NCW
‘Ylva Poelman laat zien welke lessen organisaties kunnen trekken uit de natuur, zoals aanpassen, (bio)diversiteit, circulariteit en symbiose. Haar boek is een inspiratie voor bedrijven en leiders om creatief om te gaan met een steeds veranderende wereld’. Feike Sijbesma, erevoorzitter Koninklijke DSM (voormalig CEO)
‘Ylva Poelman confronteert de lezer met tal van lastige beslissingen waar de ondernemer voor staat. Het is ook een optimistisch boek, vol ideeën voor verstandig en duurzaam ondernemen.’ Ben Verwaayen, general partner Keen Venture Partners