Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
In Italy, and especially in Tuscany, the Last Supper has served as a regular theme for refectory pictures - the monks' daily meal serving as a remembrance and imitation of the sacred meal, which is at the same time a promise- bread and wine as the body and blood of the Lord "shed for many for the remission of sins". Representations of the Last Supper have been bound up in oriental and western art since the ninth century with the announcement of the betrayal. But the betrayal is a secondary theme. The crucial point lies in the institution of the eucharistic feast. Does Leonardo's "Last Supper" (painted, it is supposed, between 1495 and 1498 for the refectory of St. Maria delle Grazie in Milan) meet these intellectual and spiritual demands ? Or does the hallowed subject merely serve Leonardo as pretext for the treatment of representational and psycho- logical problems? This talk is devoted to finding an answer to this question. The claims of the theme are ideally met in the oldest Italian representation of the Last Supper intended for the decoration of a refectory, the fresco ascribed to Taddeo Gaddi in S. Croce, Florence (middle of the 14th century).