Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Wil je zeker zijn dat je cadeautjes op tijd onder de kerstboom liggen? Onze winkels ontvangen jou met open armen. Nu met extra openingsuren op zondag!
Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
Gratis thuislevering in België vanaf € 30
Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Wil je zeker zijn dat je cadeautjes op tijd onder de kerstboom liggen? Onze winkels ontvangen jou met open armen. Nu met extra openingsuren op zondag!
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Published on the occasion of Damien Hirst's exhibition at White Cube in Hong Kong in the spring of 2013. Among many new works illustrated in the publication are pieces from some of Hirst's latest series: the Entomology paintings and the Blade paintings. Hirst began work on the Entomology paintings in 2009. Each piece is made by placing hundreds of varieties of insect and beetle species into household gloss paint, in intricate geometric patterns. The series is reminiscent of Hirst's iconic series of butterfly wing Kaleidoscope pieces, dating from 2001, which were originally inspired by Victorian tea trays. As with the butterfly--one of Hirst's most enduring "universal triggers"--the insects' appeal derives largely from the appearance of life they retain in death. However, whilst the iridescent beauty of the wings in the Kaleidoscope series evoke stained glass windows, and are often assigned spiritual titles, the Entomology paintings are named after phases and characters in Dante Alighieri's tortuous vision of the afterlife, The Divine Comedy. The works also allude to Hirst's longterm interest in the nineteenth-century fascination with natural history and the irony involved in having to kill something in order to look at it. The Blade paintings are amongst the newest series of works in Hirst's practice. Thousands of variously shaped scalpel blades are positioned on a canvas in spectacular, mandala-like patterns. In some of the works, intermittent areas of coloured gloss paint have been layered in between the blades. The Blade paintings reference two of Hirst's seminal earlier series. While their geometric patterns recall the earlier series of butterfly Kaleidoscope paintings, in their use of surgical instruments, Hirst also returns to one of his most recognisable themes: medicine, and its inevitable futility in the face of our mortality. The surgical materials, first used by Hirst in his early 90s instrument cabinets, are described by the artist as "phenomenal objects because they have to have this confidence and this belief. They are the best quality. They are brilliantly designed, for all the right reasons." With the Blade paintings, the instruments eventual inability to arrest decay is highlighted by their relegation to decorative status.