Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
In this innovative book, Gundula Kreuzer argues for the foundational role of technologies in the conception, production, and study of nineteenth-century opera. She shows how composers increasingly incorporated novel audiovisual effects in their works and how the uses and meanings of the required apparatuses changed through the twentieth century, sometimes still resonating in stagings, performance art, and popular culture today. Focusing on devices (which she dubs "Wagnerian technologies") intended to amalgamate opera's various media while veiling their mechanics, Kreuzer offers a practical counternarrative to Wagner's idealist theories of total illusionism. At the same time, Curtain, Gong, Steam's multifaceted exploration of the three titular technologies repositions Wagner as catalyst more than inventor in the history of operatic production. With its broad chronological and geographical scope, this book deepens our understanding of the material and mechanical conditions of historical operatic practice as well as of individual works, both well known and obscure.