Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Auteur van de fotomontage die het vermaarde pamflet Grande Baisse [1962] van Marcel Marïen , waarin de spot gedreven werd met het succes van René Magritte, verluchtte, was Leo Dohmen [1929-1999] een markante figuur van het Belgische surrealisme en van de Antwerpse artistieke scène.
Parallel met zijn werk in het onderzoekslaboratorium bij Agfa-Gevaert en later bij Esso, beoefende degene die zijn vrienden "de Piraat" noemden, diverse activiteiten, collage, fotografie, assemblage, en werkte hij in 1959 mee aan de schandaalfilm "L'imitation du Cinéma" van zijn eeuwige medeplichtige Marcel Mariën, film waarin hij trouwens een kleine rol vertolkte. In Antwerpen opende hij verschillende kunstgaleries waarbij zijn zakentalent tot uiting kwam, terwijl hij een tumultueus leven, dat legendarisch geworden is, tien keer opnieuw begon.
Indien het fotografisch oeuvre van Leo Dohmen nog geen tien jaar bestrijkt, van 1956 tot ongeveer 1965, - hij gaf het op omdat hij het moe was als "pornograaf" beschouwd te worden- bevat het toch heel wat emblematische werken zoals L'ébéniste of L'ambitieuse, even zoveel pareltjes van het surrealisme. Bewonderaar van Man Ray die hij vaak ontmoette, en van Marcel Duchamp, had Leo Dohmen niet de bedoeling een omwenteling teweeg te brengen binnen de surrealistische fotografie, maar er eerder een hoofdstuk aan toe te voegen, waarbij de fotomontage, de assemblagefotografie en het ongewone, meer overheersen dan de solarisaties en de technische manipulaties, die hij nochtans perfect beheerste.
Hij weigert zich te beperken tot een bijzondere esthetiek, gaat verder met het idee dat een schokeffect teweegbrengt, met het samenbrengen van elementen die de poëtische vonk veroorzaken. Hij neigt naar efficiëntie door vaak de mogelijkheden van eenzelfde thema in een werk te exploreren, waarbij humor, erotiek en literaire referenties rivaliseren als politieke allusie [Marcinelle 1956].
Gerealiseerd ter gelegenheid van de 80° verjaardag van de geboorte van Leo Dohmen en 10 jaar na zijn overlijden, in nauwe samenwerking met zijn weduwe Mireille Sprengers-Dohmen en de galerie Ronny Van de Velde te Antwerpen, toont Copyright Leo Dohmen een vijftigtal originele foto's, evenals talrijke documenten en voorwerpen die verband houden met zijn fotografische activiteit. De tentoonstelling wordt vergezeld van een catalogus met talrijke reproducties en teksten van Mireille Dohmen, Jan Ceuleers en Xavier Canonne.