Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
L'empirisme des Lumieres, en philosophie de la connaissance, ne s'accomplit pas fatalement dans le scepticisme de Hume et ne renonce pas inevitablement a une conception forte de la necessite dans le monde. Au milieu du XVIIIe siecle, les meilleurs philosophes qui se reclament de Locke et de Newton interrogent le statut modal des lois de la nature et se demandent si elles pourraient s'averer aussi necessaires que les verites mathematiques. Cette tentative passe par une critique de l'heritage leibniziano-wolffien, a propos de la necessite ex hypothesi des lois de la nature et du statut des mondes possibles, et elle se joue autour des contributions de Maupertuis. C'est sous son inspiration que l'Academie de Berlin publie la question de savoir si les lois du mouvement sont de verite necessaire ou contingente et le present ouvrage offre une premiere etude d'ensemble des archives inedites de ce concours. Ainsi s'eclairent les contributions majeures de d'Alembert et de Kant, en meme temps que se renouvelle notre comprehension de la philosophie seconde des Lumieres. L'idee de nature, jusqu'a la fin du XVIIIe siecle, engage toujours une theorie de l'ordre et, en fin de compte, une prise de position sur la theologie physique - sur le rapport de l'intelligence souveraine a la contingence, mais aussi a la necessite des lois qui organisent les phenomenes.