Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Le 7 novembre 1468, a l'initiative de Laurent de Medicis, neuf amis philosophes se reunissent dans la villa de Careggi pres de Florence pour renouer avec la coutume des premiers disciples qui celebraient chaque annee le double anniversaire de la naissance et de la mort de Platon. Marsile Ficin, qui est deja l'ame respectee de ce petit cenacle, est du nombre, et ce dialogue est cense reproduire la conversation qui eut lieu alors: apres le diner, lecture est donc donnee du Banquet de Platon, dans lequel, on le sait, sept convives, dont Socrate, prononcent chacun un eloge de l'amour puis, sur le modele du dialogue-source, nos nouveaux convives sont invites a commenter l'un apres l'autre chacun des sept discours. La mise en scene ne doit pas nous tromper: c'est bien Ficin qui, d'un bout a l'autre, donne, par personnages interposes, son exegese de l'oeuvre du maitre, exegese ou plutot interpretation originale d'une impressionante coherence, enfermant a la fois une theologie ou cosmologie, une anthropologie et une psychagogie, dont les theses, referees aux mysteres hermetiques et orphiques, sont marquees par la riche tradition du neo-platonisme de Plotin, Jamblique, Porphyre, Proclus et ordonnees, dans le sillage de Denys l'Areopagite, a la reconciliation de Platon avec le christianisme. Cette oeuvre de Ficin a marque profondement et durablement la reflexion sur l'amour a l'aube des temps modernes, declenchant une longue serie de dialogues et traites parmi lesquels brillent ceux de Pic de la Mirandole, de Bembo ou de Giordano Bruno, et impregnant de ses concepts la poesie amoureuse pendant deux siecles.