Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
« La guerre engendre beaucoup de maux, entre lesquels sont le grand nombre d’historiens » écrit Jean Racine, en marge d’un exemplaire du « Comment écrire l’histoire » de Lucien. Remarque acerbe méritée ? « Que s’est-il vraiment passé ? » et « comment le dire ? », sont deux questions auxquelles on est confronté lorsqu’il s’agit de « rapporter des faits ». Au deuxième siècle de notre ère, Lucien de Samosate se pose avant tout la deuxième question. Marqué par sa formation rhétorique, il porte en lui l’habituelle distinction entre deux aspects constitutifs du discours : ce qui concerne la matière (pragmatikos topos) et ce qui touche l’expression (lektikos topos). Le « Voltaire de l’antiquité » (dixit Mme de Staël) se concentre avec un esprit satirique sur l’examen du « comment dire ». Un texte vif, qui fait sourire, et souvent réfléchir.