Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
English summary: Secondhand cinema, Cinema de seconde main, explores this choice of artistic expression which reuses archival images and films, one that refers to the past but also can be understood as a living act. This work defines the new configurations of forms and meanings offered through archival cinema use by artists and cinematographers such as Harun Farocki, Morgan Fisher, Jean-Luc Godard, Ken Jacobs, Alexander Kluge, Chris Marker, Bill Morrison, Matthias Muller, Al Razutis, and Peter Tscherkassky. French description: Nee du montage cinematographique, la reprise d'images animees est devenue une pratique quotidienne a l'age des techniques de reproduction numerique. Choix revendique et pratique artistique, le remploi pose depuis toujours la question de la puissance esthetique et epistemique du cinema. Ce livre s'interesse a un art d'archives contemporain, se rapportant certes au passe, mais qui peut etre compris sous ses differentes formes comme un acte vivant - de lecture, de transformation ou d'incorporation des images. Le film artistique d'archives, que ce soit dans la tradition avant-gardiste du found footage ou comme remontage essayiste, vise toujours a modifier, reelaborer, transcrire, arranger: par la repetition, il recherche l'originalite d'images et de sons nouveaux. Cette etude part d'un concept processuel de l'archive a travers le cinema et les nouveaux medias, et tente de degager la dynamique multiple des elaborations secondaires. Cinema de seconde main entreprend de definir de nouvelles configurations dans le deplacement des formes et des significations, et egalement au niveau de la mutation des dispositifs. Il s'appuie sur des analyses detaillees de films et d'installations d'artistes et de cineastes (Harun Farocki, Morgan Fisher, Yervant Gianikian & Angela Ricci Lucchi, Jean-Luc Godard, Ken Jacobs, Alexander Kluge, Chris Marker, Bill Morrison, Matthias Muller, Lisl Ponger, Al Razutis, Constanze Ruhm, Peter Tscherkassky), et contribue de facon decisive aux debats actuelsqui animent les etudes cinematographiques et les theories de l'art.