Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
In het kader van de tentoonstellingscyclus "Cabinet d'amateurs" heeft het MAC's de noordelijke vleugel van Le Grand-Hornu ter beschikking gesteld van de Belgische plastisch kunstenaar Christophe Terlinden.
Zijn tentoonstelling, die de titel "Mais Pourquoi?" draagt, stelt in alle bescheidenheid een kunst voor die vragen stelt veeleer dan absolute antwoorden te geven. Het is vooral de bezoeker zelf die het werk moet interpreteren. Centraal staat een met heel eenvoudige middelen gemaakte video waarin een klein jongetje onophoudelijk de vraag "Mais pourquoi?" herhaalt en neuriet. Het is een vraag die constant wordt gesteld tijdens deze levensfase - men spreekt van de "waarom"-leeftijd zodra het bewustzijn van het kind zich ontwikkelt - maar hier wordt ze verwerkt in een kunst die de toeschouwer niet alleen met zijn eigen vragen confronteert maar hem ook dwingt na te denken over de functie van de kunst.
Christophe Terlinden vult zijn installatie aan met een paar in brons gegoten gebruikte slippers. Zo toont de kunstenaar, wars van de vertrouwde onderwerpen van de beeldhouwkunst, de grenzen die blijven bestaan tussen de kunst en het leven.
Christophe Terlinden plaatst zijn werk graag in een specifieke context door middel van een ogenschijnlijk onschuldig gebaar dat een poëtische, ironische of politieke draagwijdte heeft; zo speelt hij ook met de architecturale schaal van Le Grand-Hornu via een monumentale "grasmaaier"-tekening op het immense grasveld van de ovale binnenplaats.