Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
In this first comparative treatment of charity and charitable institutions in Islam and Muslim societies of the Middle East, Yaacov Lev mines a variety of primary sources, including Arabic chronicles, dictionaries, waqf (pious endowment) deeds, and epigraphic evidence. The book is not only broad in scope, covering a range of periods in medieval Islam--including the Fatimids, Abbasids, Ayyubids, and the early Ottoman period--but is also relevant to a range of issues and institutions, such as statecraft and political authority, urban society, law, education, health care, and gender. Charity is deeply embedded in the religious thought and teachings of the three monotheistic religions. This discussion, while focusing on medieval Islam, is set in a wider framework with many references to both Jewish and Christian parallels. Lev argues that medieval charity should be discussed within the context of monotheistic sacred charity, meaning redemptive alms-giving. As such, it transcends time and place and shows remarkable uniformity throughout changing historical circumstances.Lev examines three main topics: the meaning of charity to the individual, the social and political ramifications of alms-giving, and the impact of the institutionalized forms of charity (the awqaf system) on urban and rural societies. He analyzes the motives and attitudes of the donors (the caliphs, sultans, emirs, and the wealthy); the recipients of charity (the poor and the educated class); and the charitable institutions and services that provided the framework for conveyance (hospitals, Koranic schools, and law colleges, the ransom of captives, and support of orphans and widows).