Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
How was the law used to control sex in Tudor England? What were the differences between secular and religious practice? This major study reveals that - contrary to what historians have often supposed - in pre-Reformation England both ecclesiastical and secular (especially urban) courts were already highly active in regulating sex. They not only enforced clerical celibacy and sought to combat prostitution but also restrained the pre- and extramarital sexual activities of laypeople more generally. Initially destabilising, the religious and institutional changes of 1530-60 eventually led to important new developments that tightened the regime further. There were striking innovations in the use of shaming punishments in provincial towns and experiments in the practice of public penance in the church courts, while Bridewell transformed the situation in London. Allowing the clergy to marry was a milestone of a different sort. Together these changes contributed to a marked shift in the moral climate by 1600.