Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Rotterdam omstreeks 1900 is door maar één fotograaf uitvoerig vastgelegd: Carl Emil Mögle. Hij opende in 1885 een fotostudio in Rotterdam en specialiseerde zich in stads- en havenfotografie. Zijn opdrachtwerk valt op door scherpte, detaillering en de perfecte opnamestandpunten.
Daarnaast maakte hij ‘kunstfoto’s’ op het idyllische platteland net buiten Rotterdam. In dit werk valt op hoe hij koos voor composities met tegenlicht en voor populaire schilderkunstige onderwerpen van bijvoorbeeld boeren met kinderen en wilgen langs de waterkant.
Behalve deze verstilde landschapsfoto’s maakte hij vooral stads- en havenfoto’s van Rotterdam als moderne handelsstad.
Bijzonder is ook dat Mögle in 1899 van Rotterdam de opdracht kreeg om twee albums te maken voor de jonge koningin Wilhelmina, die in dat jaar de stad bezocht. Architectuur Rotterdam september 1899 en Havenwerken Rotterdam september 1899 zijn sindsdien opgenomen in de Koninklijke Verzamelingen. Verschillende albums en fotodrukken zijn ook in het Stadsarchief Rotterdam bewaard gebleven.
Een selectie uit dit gevarieerde werk is samengebracht in dit fotoboek.
Mögle zag zichzelf als documentarist van Rotterdam. Terecht, want zonder zijn nu herontdekte stads- en havengezichten zou ons beeld van Rotterdam anno 1900 grotendeels oningevuld zijn gebleven.