Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Focusing on the critical notions of disunity and incoherence so frequently raised in discussions of 'Moby-Dick', the study argues that Melville's 1851 novel depicts two radically different realities governed by principles of continuity and discontinuity respectively, each of which is associated with one of the novel's main protagonists. Based on the assumption that Ahab's world exhibits the same continuities as the cosmos conceptualized by classical physics, this study proposes to regard the captain not as mad, but as a Newtonian subject whose central beliefs about the world are grounded in the same metaphysics as Newtonian physics. In contrast, Ishmael's world is full of inconsistencies, discontinuities, and paradoxes. Beings which populate this heterogeneous multiplicity, in particular the whale which Ishmael attempts to describe and classify, resist all attempts at rendering them continuous. In consequence, they are best described with the concept of complementarity, which originates in quantum physics and denotes a state of affairs characterized by irreducible discontinuity.