Honderd jaar geleden publiceerde Paul van Ostaijen zijn meesterwerk Bezette stad, de grensverleggende dichtbundel waarin hij zijn ervaringen tijdens de Eerste Wereldoorlog in Antwerpen verwerkte. Bezette stad is een boek geboren uit een persoonlijke en maatschappelijke crisis. Maar Van Ostaijen wilde ook laten zien waartoe de moderne poëzie in staat was. Hij wilde er alles in samenbrengen: de destructie van de oorlog, de wilde montage van de film, de compositie van een kubistisch stadsbeeld, de scherts van dada, de klankrijke meerduidigheid van de expressionistische poëzie – en dit allemaal in één grootse, meeslepende vertelling.
In Boem Paukeslag vertelt Matthijs de Ridder hoe Van Ostaijen ertoe kwam zijn kapotte tijd te vangen in het grootste literaire experiment dat de internationale avant-garde zou voortbrengen. Tegelijkertijd neemt hij de lezer mee op strooptocht door de verlaten straten, de ruïnes en het kolkende nachtleven van het bezette Antwerpen. Met veel gevoel voor historisch detail destilleert hij zo het verhaal uit de fragmentarische dichtbundel Bezette stad.
Boem Paukeslag
verschijnt parallel aan de tentoonstelling over 100 jaar Bezette stad die van 25 maart tot 25 juni loopt in het Antwerpse Letterenhuis. Bij die gelegenheid presenteren Vlaams-Nederlands Huis de- Buren, Het Paul van Ostaijengenootschap en de Stad Antwerpen ook drie stadswandelingen door Bezette stad, die beschikbaar zullen worden gemaakt via de ErfgoedApp. Verder worden er in Vlaanderen en Nederland nog tal van activiteiten rond Bezette Stad georganiseerd in het kader van het interdisciplinaire kunstproject Besmette Stad van Vlaams-Nederlands Huis deBuren en het Paul van Ostaijengenootschap: www.besmettestad.eu.We publiceren alleen reviews die voldoen aan de voorwaarden voor reviews. Bekijk onze voorwaarden voor reviews.