De kwaliteit van rekenkennis schiet dikwijls tekort. Niet-geautomatiseerde basiskennis leidt tot problemen in de verdere rekenontwikkeling: als het fundament niet stevig is, dan wankelt alles wat daarop voortbouwt. De analyse van het
rekenen-in-uitvoering laat dat zien. Wat nodig is, is rekenhulp vanuit een totaalvisie op leren, kennis, diagnostiek en instructie. Dit vraagt deskundigheid en samenwerking van onderwijsgevende/begeleider, coördinator, rekenspecialist, orthopedagoog/psycholoog en overleg met leerling en opvoeders.
In drie praktijkgerichte hoofdstukken komen in
Deel 1 aan bod: de achtergronden van niet-geautomatiseerd rekenen, van verklarend procesonderzoek en van methodische instructie. Het vierde hoofdstuk behandelt actuele thema’s uit literatuur en onderzoek.
Deel 2 werkt de achtergronden praktisch uit in het
Verklarend Procesonderzoek Rekenen. Het omvat proeven die de kwaliteit van de basale rekenkennis in kaart brengen en de analyse van het
rekenen-in-uitvoering ondersteunen, samen te vatten in het integratief beeld.
Voortbouwend op de eerste twee delen volgt in
Deel 3 de Methodiek
Berekend!. De methodiek streeft naar een zo volledig mogelijk niveau van automatisering van basale rekenkennis via op het individu afgestemde instructieprincipes. Het is geen programma met een rechte weg van A naar B. De principes gelden zowel voor de rekenspecialist en gedragswetenschapper, als voor de onderwijsgevende en de begeleider. Ze zijn leeftijd- en methode-onafhankelijk. Het opzoekboekje
EHBI (Eerste Hulp Bij Instructie) bevat praktische handvatten en is een hulpmiddel voor overleg en afstemming tussen alle professionals.
De drie delen richten zich op elke professional die te maken heeft met rekenproblemen en dyscalculie, zowel in als na het basisonderwijs. De instructieprincipes zijn op elk niveau toepasbaar. De vragen na de hoofdstukken maken het boek ook geschikt voor opleidingen.
De auteurs hebben hun kennis over onderzoek, theorie en praktijk vertaald naar de praktijk van het onderwijs, de individuele diagnostiek, remediëring en aanpak/behandeling.
Wied Ruijssenaars is emeritus hoogleraar Orthopedagogiek aan de
Rijksuniversiteit in Groningen (na Leuven en Leiden) en publiceert over diagnostiek en behandeling.
Cécile Ruijssenaars-Elshoff is orthopedagoog met veel ervaring in onderwijs en hulpverlening (Vlaanderen, Nederland) en is coauteur van de (spelling)methodiek
Geregeld!.
ISBN: 9789463713146
Verschillende gebruikspagina's uit het boek kunt u downloaden via het tabblad 'Downloadpagina's'.
Voor een persoonlijke toelichting door de auteurs kunt u enkele filmpjes bekijken via het tabblad 'Video's' .
Bij dit boek hoort ook een Opzoekboekje (te bestellen in een pakket van 10 exemplaren).
Voor extra informatie en ondersteuning: www.rekenproblemen-en-dyscalculie.comOefenapp voor het automatiseren van basiskennis: www.calcumapp.com
‘Een aanrader voor al wie kinderen met rekenproblemen vooruit wil helpen. Dit werk moet niet alleen gelezen worden. Het moet vooral ook toegepast worden in de (onderwijs)praktijk.’
– Prof. dr. Pol Ghesquière, KU Leuven
Recensie, Birgit Jaarsma-Mollers,
Tijdschrift voor Orthopedagogiek 61,3"Beide auteurs hebben zich toegelegd op een omvangrijk naslagwerk waar voor het eerst diagnostiek onderzoek als behandeling van ernstige rekenproblemen en dyscalculie consequent vanuit één totaalvisie wordt aangeboden. Hoewel dyscalculie aan bekendheid wint, is er nog altijd een grote achterstand ten opzichte van de kennis en ervaring met dyslexie. ... Des te belangrijker dat er nu een boek is dat theorie met praktijk koppelt, een methodiek is ontwikkeld en gebruikmaakt van een app en website als aanvullend materiaal."
Recensie, Annemie Desoete, UGent en AHS Gent,
Signaal Digitaal 2022-3"Ik ga absoluut akkoord met Pol Ghesquière, die het voorwoord bij dit boek schreef, en stelt dat ‘dit boek een aanrader is voor al wie kinderen met rekenproblemen vooruit wil helpen. Dit werkt moet niet alleen gelezen worden. Het moet vooral toegepast worden in de (onderwijs)praktijk. Het boek is absoluut een aanrader voor wie zich wil herbronnen in wat bekend is rond dyscalculie. Het is heel toegankelijk geschreven, zonder aan wetenschappelijke correctheid in te boeten. Bovendien vinden we er concrete handvatten in om aan de slag te gaan. Zo is bijvoorbeeld deel 2 onmiddellijk bruikbaar. Dit boek krijgt een mooie plaats in mijn boekenkast, met dank en respect voor professor Ruijssenaars en zijn echtgenote."
--> Lees de volledige recensie