Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Australia's constitutional crisis of 1975 was not simply about the precise powers of the Senate or the Governor-General. It was about competing accounts of how to legitimate informal constitutional change. For Prime Minister Gough Whitlam, and the parliamentary tradition that he invoked, national elections sufficiently legitimated even the most constitutionally transformative of his goals. For his opponents, and a more complex tradition of popular sovereignty, more decisive evidence was required of the consent of the people themselves. This book traces the emergence of this fundamental constitutional debate and chronicles its subsequent iterations in sometimes surprising institutional configurations: the politics of judicial appointment in the Murphy Affair; the evolution of judicial review in the Mason Court; and the difficulties Australian republicanism faced in the Howard Referendum. Though the patterns of institutional engagement have varied, the persistent question of how to legitimate informal constitutional change continues to shape Australia's constitution after Whitlam.