Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Bedankt voor het vertrouwen het afgelopen jaar! Om jou te bedanken bieden we GRATIS verzending aan op alles gedurende de hele maand januari.
Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
Gratis thuislevering in België
Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Bedankt voor het vertrouwen het afgelopen jaar! Om jou te bedanken bieden we GRATIS verzending aan op alles gedurende de hele maand januari.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
In januari gratis thuislevering in België (via bpost)
Gratis levering in je Standaard Boekhandel
Omschrijving
Since absolute dating of rock art is limited, relative chronologies remain useful in contextualising interpretations of ancient images. This book advocates the archival capacity of rock art and uses archival perspectives to analyse the chronology of paintings in order to formulate a framework for their historicised interpretations. The Western Cape painting sequence is customarily accepted to include the hunter-gatherer phase from c. 10,000 BP, pastoralism from c. 2,000 BP and finally the historical-cum-colonial period several centuries ago. Painting traditions with distinct depiction manners and content are conventionally linked to these broad periods. This study evaluates this schema in order to refine the diverse hunter-gatherer, herder and colonial era painting contexts and histories. Using superimpositions as one analytical tool, the notion of datum aided the referencing and correlation of layered imagery into a relative sequence. Although broad differences separate painting traditions, and these variations are generally indistinguishable within a single tradition, it is clear that the long-spanning hunter-gatherer segment of painting in this region reflects a hitherto unrecognised sub-tradition. Some painted themes such as elephants, fat-tailed sheep, handprints and possibly finger dots occur within various levels of the sequence, which this study views as shared graphic fragments occurring between and across traditions and sub-traditions. Through the archival concept of respect des fonds such observable complexities were clarified as coherent graphic narratives that run through the entire chronological sequence of the Western Cape rock paintings. Probing archaeological, ethnographic and historical sources revealed that while these themes remained fundamentally consistent throughout the stratigraphic sequence as preferred subject matter, their meanings might have transformed subliminally from earlier to later periods, possibly reflecting layered shifts in the socio-economic, cultural and political circumstances of the region. Fundamentally, the framework of image histories shown by the choice and sustenance of specific themes is understood to mean that their significance and specific graphic contexts throughout the chronological sequence are pivoted and mirrored through the long established hunter-gatherer rock paintings which predate periods of contact with other cultures. The resulting sequence and interpretation of these painted themes is a descriptive and organisational template reflecting the original organic character in the creation of the paintings and ordered cultural continuities in the use of animal/human symbolism. This book's agenda in part involves reviewing the Western Cape's changing social and historical landscape to show variation in painting over time and to project possible interpretative transformations. Painting sequences and cultural (dis)continuities are thus intricately entwined and can be disentangled through a recursive analytical relationship between archaeology, ethnography and history. This amalgamated analytical approach produces historicised narratives and contextual meanings for the rock paintings.