Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Der Prozess der Modernisierung galt lange als eine Niedergangsgeschichte der Religion. Die Studie stellt die alten Annahmen der Sakularisierungstheorie infrage, indem sie die Geschichte einer einflussreichen Freidenkerbewegung um 1900 in den Blick nimmt: die Monismusbewegung. Im Januar 1906 grundete der Zoologe und Darwinist Ernst Haeckel den Deutschen Monistenbund und gewann den Nobelpreistrager Wilhelm Ostwald 1911 fur dessen Vorsitz. Obwohl die Monisten Christentum, Kirche und Schopfungsglauben attackierten und durch eine naturwissenschaftliche Weltanschauung herausforderten, blieben sie religiose Sucher. So zeichnete sich ihre Geschichte durch eine kontinuierliche Arbeit an einem neuen Verstandnis von Religion und deren Verhaltnis zum Sakularen aus. Ausgehend von umfangreichen Archivstudien und faszinierenden Quellen bietet der Autor eine neue Lesart des Monismus um 1900 an und zeigt dessen Verbindung zum Reformmilieu der Jahrhundertwende auf.