Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
English summary: This volume examines the different analytical, historical, and hermeneutic approaches to the shepherds melody in Wagners Tristan and Isolde as methodological guide that will allow specialists and students to find their way through the various current orientations of musicology. The study opens in particular onto an original interpretation of the relationship between vocal and instrumental music. French description: La musicologie est entree dans une periode d'eclatement. Pour rendre compte des oeuvres et des styles, le chercheur doit-il mettre l'accent sur leurs structures ou sur les reseaux de significations de tous ordres qui s'y rattachent: historiques, culturelles, psychologiques, esthetiques, etc.? Et pour chacun de ces angles d'attaque, quelle methode d'analyse choisir et quel paradigme explicatif privilegier, alors qu'ils conduisent souvent a des resultats differents, voire concurrents? En examinant les diverses approches analytiques, historiques et hermeneutiques appliquees a la melodie du berger entendue dans le Tristan et Isolde de Wagner, l'auteur propose un guide methodologique qui permettra tant aux specialistes qu'aux etudiants de se reperer dans la proliferation des diverses orientations de la musicologie. Les modeles de Schenker, Ruwet, Meyer et Lerdahl sont discutes. Les esquisses inedites de cette musique sont ici publiees pour la premiere fois. Les investigations de la psychologie experimentale et de la psychanalyse sont presentees. L'examen des sources musicales (les chants de gondoliers de Venise et les chants de bergers helvetiques) entraine le lecteur du cote de Rousseau, de Goethe et surtout de Schopenhauer. Le livre debouche sur une interpretation originale des rapports entre musique vocale et musique instrumentale a travers Tristan.