Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
English summary: In this book, Saouma compares Bernard of Clairvaux's examination of divine love in the sermons on the Song of Songs and other Christian writings to the secular fin'amor of the troubadours. Both Clairvaux and the troubadours both espouse a less violent society where love is understood to be a gift, regardless of one's social rank, and individuals subsume their will to that of their beloved. French description: La spiritualite bernardine et la fin'amor se rejoignent en de nombreux points, particulierement dans l'exercice des vertus et le rejet des vices. La pratique de l'humilite et le renoncement a l'orgueil, ainsi que la question de l'accord des volontes, sont constants dans les deux expressions d'un amour qui doit conduire au perfectionnement des protagonistes humains, ainsi qu'a une joie ineffable. Neanmoins, le cheminement spirituel de Bernard de Clairvaux est parseme de revirements et de doutes, tandis que les troubadours se revoltent contre Amour, entite universelle, au pouvoir quasi absolu. Dans les deux cas, il ne s'agit pas de l'expression d'un amour fou, balayant les contraintes sociales. Les exces en sont limites par la raison, constitutive de l'ame humaine chez Bernard, et la mezura des poetes. Ce qui n'exclut pas l'expression du desir, desir de Dieu ou desir de la dame. Les troubadours ont aussi chante la seule satisfaction des sens.