Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Bedankt voor het vertrouwen het afgelopen jaar! Om jou te bedanken bieden we GRATIS verzending aan op alles gedurende de hele maand januari.
Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
Gratis thuislevering in België
Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Bedankt voor het vertrouwen het afgelopen jaar! Om jou te bedanken bieden we GRATIS verzending aan op alles gedurende de hele maand januari.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
In januari gratis thuislevering in België (via bpost)
Gratis levering in je Standaard Boekhandel
Omschrijving
Art history has not given Adriaen Thomasz Key's legacy its proper due, to say the least. After a short and successful artistic career in a turbulent period, Adriaen Thomasz Key vanished from the stage for centuries. Barring his art, he left few other traces behind and over time even this came to be riddled with the most far-fetched attributions. In the past, connoisseurs were often at a complete loss. Adriaen Thomasz's pictures were ascribed to a host of painters from numerous countries and periods. The names of Frans Pourbus the Elder and Willem Key, for instance, were linked to several of Adriaen Thomasz's panels. Other works had to endure attributions which had nothing in common with the quality, let alone the art, of the master. Dozens of inferior portraits were given to Adriaen Thomasz and many of his altarpieces and devotional scenes were not recognised as such because he was considered solely as a portraitist. Consequently, up until now the image of Adriaen Thomasz's art has been clouded and inconsistent. Adriaen Thomasz Key richly deserved his reputation as a portraitist. Some ninety percent of his preserved oeuvre consists of likenesses of the Antwerp and the Dutch elite. Adriaen Thomasz's skills as a portraitist were and are generally acknowledged. With a finesse and sobriety recalling that of Flemish Primitives such as Jan van Eyck and Hans Memling, he recorded his sitters with ruthless objectivity. The same sobriety and objectivity are to be found in his altarpieces and devotional paintings, a less known facet of his art. Often incorrectly ascribed as a lack of ingenuity or understanding of the Italian Renaissance and typified as archaising, Key's history and devotional paintings prove to be of a huge intellectual resourcefulness and artistic talent. His art was a conscious, reformatory and humanistic intellectual discourse with his famous predecessors and contemporaries. The striving for photographic realism and sobrietyin the oeuvre of the painter is tackled in this monograph, bearing in mind Adriaen Thomasz's humanistic concerns with iconography. This richly illustrated monograph brings to light, for the first time, the oeuvre of a painter, called the most talented of his generation by David Freedberg. It consists of portraits and altarpieces, devotional paintings and chiaroscuro prints. The rediscovery of Adriaen Thomasz Key's art will be a eye opener to all scholars interested in the Netherlandish Renaissance and will hopefully induce new research into Adriaen Thomasz Key and his contemporaries.