Goed onderbouwde theorie, voorzien van veel praktijkvoorbeelden;
volop concrete suggesties voor de praktijk;
Leren en lesgeven zijn idealiter gericht op wendbaar gebruik. Actief en samenwerkend Leren ondersteunt docenten (in opleiding) bij het goed onderbouwd in de praktijk brengen van samenwerkend leren, werken met betekenisvolle leertaken en zelfstandig werken en leren.
Deze nieuwe editie is ontstaan door samenvoeging van de twee boeken Samenwerkend leren en Actief leren. Daardoor is er meer samenhang ontstaan tussen de thema’s, meer structuur in de hoofdstukken en meer samenhang met het eerste deel uit deze serie: Effectief leren. In deze nieuwe editie is het thema zelfstandig leren flink uitgediept en uitgebreid en het onderwerp leren in een professionele leergemeenschap is toegevoegd.
In Actief en samenwerkend leren wordt aan de hand van een groot aantal optionele samenwerkingsstructuren duidelijk gemaakt hoe docenten en leerlingen gezamenlijk verantwoordelijkheid kunnen dragen voor het leerproces. Daarbij is aandacht voor de sterke én zwakke kanten van samenwerken, de succesfactoren en de klassenorganisatie rond samenwerkend leren. Daarnaast legt het boek uit wat (toekomstige) docenten kunnen doen om leerlingen voor te bereiden en te begeleiden bij het leren aan een betekenisvolle leertaak. Ook aan de betekenisvolle beoordeling van een leertaak wordt aandacht besteed.
Actief en samenwerkend leren is een verdieping van en uitbreiding op Effectief leren. Maar het boek is ook heel goed los van Effectief leren te lezen. Het boek biedt vele praktische handreikingen aan de hand van voorbeelden, werkvormen en tips, vaak direct afkomstig uit de praktijk. De inhoud van dit boek is daarmee stevig geworteld in een combinatie van theorie en praktijk.
We publiceren alleen reviews die voldoen aan de voorwaarden voor reviews. Bekijk onze voorwaarden voor reviews.