… filosoof Jozef Waanders over Albert Camus, in zijn boek Absurditeit en revolte. Camus vindt: het spirituele mag nooit een vlucht zijn, uit een als onherbergzaam ervaren levenswerkelijkheid.
Jozef Waanders is hoofdredacteur van Filosofie-Tijdschrift. Eerder al publiceerde hij een boek over de Duitse filosoof Karl Jaspers (1883-1969), waarin hij naging hoe er ‘sporen’ in onze levenservaring zijn die verwijzen naar iets hogers, iets wat ons ontglipt, maar toch wezenlijk voor ons is. Het is dan de vraag, hoe je met die ‘sporen’ omgaat.
Albert Camus (1913-1960), een bekende Franse auteur en Nobelprijswinnaar, keek heel kritisch naar het ‘het hogere’. De mens, zei Camus, heeft een diepe honger naar de oneindigheid, naar levensvervulling. Maar hij is sterfelijk. Op deze tegenstrijdigheid doelde Camus met de titel van een van zijn boeken: Koninkrijk en ballingschap. De mens voelt zich burger van een ‘koninkrijk’ van menselijke waardigheid en echte zinvolheid – maar hij leeft in ‘ballingschap’. Wie dit beseft, voelt iets van ‘het absurde’, stelde Camus.
Bloesemende appelboom – Jozef Waanders laat in zijn boek mooi zien hoe dit idee van Camus helemaal in het leven zelf geboren is. Het is geen bizarre fantasie, ook geen intellectuele kunstgreep, maar uitdrukking van een echt menselijke ervaring. Je streeft naar zin en betekenis, op je werk en in je sociale verbanden, maar je loopt aan tegen de radicale eindigheid van je leven. En de wereld om je heen, van de bloesemende appelboom tot het immense heelal – alles zwijgt. Maar Camus bleef niet staan bij het absurde. Hij geloofde in ‘de revolte’, waarmee hij duidt op een houding van opstand tegen hoe de wereld is.
Dit zou een vastbesloten keuze voor solidariteit moeten zijn, voor mededogen en menselijke betrokkenheid. Het voorbeeld van deze humaniteit bij Camus is de arts in zijn roman De pest, die niet ophoudt om zorg te verlenen aan de zieken, in een door een pandemie getroffen stad – dit boek werd alom gelezen, in de eerste fase van de coronapandemie. Zo dienen ook wij moedig in het leven te staan, zonder uitvluchten. Ook zonder God, wat Camus betreft. In die zin nam hij afstand van grote denkers als Dostojevski en Kierkegaard, met wie hij verder grote verwantschap had.
Inlichtingenadviseur en filosoof Waanders belicht het werk van de Franse schrijver Albert Camus (1913-1960), die altijd afstand hield van de grote ideologieën van de 20ste eeuw.
We publiceren alleen reviews die voldoen aan de voorwaarden voor reviews. Bekijk onze voorwaarden voor reviews.