Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Why are religious rituals, symbols, and rhetoric so full of images of blood, sacrifice, and death? Why does religious fervor so often lead to Holy War, Crusade, and Jihad? No wonder many people assume that religion tends to give rise to violence. But what if it were the other way around? What if violence actually gave rise to religion? So argued the French literary theorist and anthropologist Rene Girard (1923-2015). Described as the Darwin of the human sciences, he was elected to the French Academy in 2005 for his seminal theories of sacred violence. Girard argued that religious practices function to sublimate, regulate, and discharge human violence in controlled rituals. Where does violence come from? According to Girard, from the social nature of human desire itself. We desire things only because others desire them, so desire is inherently rivalrous, leading to violent conflict. But if a scapegoat can be found, then this war of all against all turns into a war of all against one. Social order, claimed Girard, stems from the unity of a lynch mob. Religious rituals then serve to commemorate the primordial murder of the scapegoat. What are we to make of Girards provocative claims about human desire, violence, scapegoat killings, and religion? Political philosopher James Bernard Murphy presents here a series of sharp and witty dialogues in which Girard attempts to defend his ideas against attacks by rival theorists, among them, Sigmund Freud, William James, Simone Weil, Elias Canetti and Joseph de Maistre. Whatever we might think of his answers, Girard asks challenging, unsettling questions. In these illuminating and lively exchanges, Girard squares off with the titans of social theory.