Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Wil je zeker zijn dat je cadeautjes op tijd onder de kerstboom liggen? Onze winkels ontvangen jou met open armen. Nu met extra openingsuren op zondag!
Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
Gratis thuislevering in België vanaf € 30
Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Wil je zeker zijn dat je cadeautjes op tijd onder de kerstboom liggen? Onze winkels ontvangen jou met open armen. Nu met extra openingsuren op zondag!
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Kinderen begeleiden en stimuleren is boeiend, aantrekkelijk en uitdagend. Er speelt zich in het leven van baby’s, peuters, kleuters en schoolkinderen enorm veel af op het gebied van ontwikkelen en leren. Kennis van de processen die zich in deze periode voltrekken, is essentieel voor de (aankomende) leraren en pedagogisch professionals in kinderopvang, zorg en onderwijs.
Ontwikkelingspsychologie voor onderwijs en kinderopvang biedt deze kennis op een manier die dichtbij de dagelijkse praktijk staat. In dit boek staan, naast de theorie, herkenbare voorbeelden en opdrachten over echte kinderen, vanuit de praktijk van onderwijs en kinderopvang.
Per leeftijdsfase worden de belangrijkste ontwikkelingen op lichamelijk, sociaal-emotioneel en cognitief gebied besproken. Nieuw in deze herziene vijfde druk is de aandacht voor het ontwikkelen en leren van baby’s en peuters (0-4 jaar). Zij hebben een eigen hoofdstuk gekregen. Daarnaast zijn de voorbeelden in alle overige hoofdstukken meer leerplekonafhankelijk gemaakt. Het boek is zo inzetbaar binnen de PABO én de opleiding tot Pedagogisch Educatief Professional (AD of AD PEP).
Ten slotte biedt Ontwikkelingspsychologie voor onderwijs en kinderopvang een aansprekende autobiografische aanpak, die meer inzicht biedt in het eigen functioneren met kinderen als pedagogisch professional en leraar. Ook de praktijk- en reflectieopdrachten in de overige hoofdstukken bieden hiertoe de middelen. Een uitstekend boek voor de professional in opleiding, maar zeker ook bruikbaar voor iedereen die al in de kinderopvang, zorg en het onderwijs werkt.
Over de auteurs
De auteurs zijn allen op verschillende wijze betrokken bij het ontwikkelen en leren van kinderen.
Tatjana Stokhof is onderwijskundige. Zij is wisselend werkzaam als groepsleerkracht, adviseur, methodeontwikkelaar en PABO docent.
Inge Bloemers-UitdeHaag is kerndocent aan de Ad PEP opleiding van Hogeschool Zeeland. Als orthopedagoog en onderwijsadviseur verrichte ze onderzoek en begeleiding bij kinderen in de voorschoolse- en basisschoolperiode.
Ton Hooijmaaijers is onderwijspedagoog en was jarenlang als docent werkzaam op verschillende PABO’s.
De tekst is deels gebaseerd op het succesvolle boek De ontwikkeling van het kind van Frank C. Verhulst. Frank C. Verhulst is emeritus-hoogleraar kinder- en jeugdpsychiatrie aan het Erasmus MC en de Universiteit van Kopenhagen.