Publiekslieveling Karin Slaughter was in juni nog te gast bij Standaard Boekhandel in Vlaanderen. Haar ‘Na die nacht’ zou de hele zomer in de top 10 staan, en as we speak zit de Queen of Crime in haar schrijvershuis te broeden op een volgend boek. En jawel, dat wordt opnieuw een Will Trent-thriller!
Karin, je schrijft in een huis ver weg van
alles en iedereen, van zonsopgang tot
zonsondergang. Kan dat niet
comfortabeler?
Karin Slaughter: (lacht) “Ja, het is zo stom.
Dat komt nog van vóór schrijven mijn
fulltimejob was. Ik stond toen om vijf uur
op, schreef enkele uren en moest dan naar
mijn werk. En zodra ik weer thuiskwam,
schreef ik verder. In het weekend blééf ik
schrijven. Die job heb ik niet meer nodig,
maar de routine is gebleven: gedurende een
paar weken ben ik tot zestien uur per dag
volledig gefocust op het verhaal. Nu ik
ouder ben, voel ik wel dat mijn lichaam de
tol betaalt voor dat lange zitten. Maar ach,
het is nu eenmaal hoe ik het doe.”
Je bent opnieuw bezig aan een Will Trent.
Hoe beslis je of een boek een standalone
wordt of een deel van de reeks?
”Dat hangt af van het verhaal. Als ik een idee
heb voor Will en Sarah, wil ik zeker zijn dat
het geweldig is. Natuurlijk wil ik nooit een
slecht boek schrijven, maar zéker geen
slechte Will en Sarah (lacht). Dat zou een
belediging zijn voor mijn lezers. Alles moet
juist zitten. Ze zijn tegenwoordig behoorlijk
gelukkig in hun relatie, en dat is moeilijk.
Het is veel makkelijker om te schrijven over
mensen die ruziemaken en uit elkaar gaan.
Maar Will en Sarah hebben het goed samen:
ik moet daar respect voor hebben.”
In ‘Na die nacht’ keer je terug naar Sarahs
verleden, een verkrachting jaren geleden.
Zelden las ik zo’n aangrijpende thriller.
“Omdat vrouwen in de VS zoveel rechten
op hun lichamelijke autonomie zijn
kwijtgespeeld, wilde ik via Sarah schrijven
over seksueel geweld en hoe het je hele
leven beïnvloedt, en ook dat van de mensen
om je heen. Verkrachting is als een moord,
want de persoon die je voordien was komt
nooit meer terug. Die onbezorgdheid is voor
altijd weg. Daar komt ook de titel van het
boek vandaan, want na die nacht was alles
voor Sarah anders.”
Je maakt er een universeel verhaal van,
zegt tegen iedereen die het heeft
meegemaakt: jou treft geen schuld.
“We moeten stoppen met vrouwen te
zeggen dat ze maar geen korte rok moesten
dragen, en beginnen met mannen te zeggen
dat ze niet moeten verkrachten. Weet je, ik
vertel geen sprookjes waarin de man de
vrouw komt redden. Ik schrijf over vrouwen
en hun kracht. Verhalen van geweld zijn
altijd complex, maar het gebeurt te vaak en
dat is verschrikkelijk. Met mijn boeken hoop
ik vrouwen een taal te geven om erover te
praten.”