• Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
  • Gratis thuislevering in België vanaf € 30
  • Ruim aanbod met 7 miljoen producten
  • Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
  • Gratis thuislevering in België vanaf € 30
  • Ruim aanbod met 7 miljoen producten
  1. Magazine

Standaard Boekhandel MAGAZINE

In ons magazine zetten we boeken in de schijnwerpers, van tijdloze klassiekers tot nieuwe parels. We laten recensies en aanbevelingen op jou los, die je helpen bij het vinden van jouw volgende literaire metgezel. We interviewen ook auteurs om jou inzicht te geven in hun creatieve proces, de inspiratie achter hun verhalen en de betekenis die hun werk heeft voor lezers over de hele wereld.

Dus neem een tas koffie, nestel je in je favoriete zetel en laat je meevoeren door Standaard Boekhandel MAGAZINE, waarin de liefde voor boeken en verhalen centraal staat. We hopen dat dit magazine jou zal inspireren, informeren en betoveren.

Standaard Boekhandel MAGAZINE n°05 - november 2024

Welkom in ons feestelijke najaarsmagazine! Hier vind je alles om de gezellige wintermaanden nog gezelliger te maken. Want zeg nu zelf: er gaat toch niets boven het feestgedruis van kerst en nieuw, het knusse samenzijn met familie en vrienden en … de mooie cadeautjes waarmee we elkaar blij maken?

Tussen onze onmisbare must-haves en honderden gouden cadeautips vind je gegarandeerd wat je zoekt. Bovendien staan we je bij met de allerbeste service, online én in onze winkels. Ook dit jaar mochten we namelijk weer de prijs voor Beste Winkelketen van België én Beste Webshop (Boek & Cadeau) in ontvangst nemen. En of we daar trots op zijn!

Ik wens je een uitgelezen 2025!

Veerle De Witte, CEO Standaard Boekhandel

Uitgelicht artikel

David Etien

Tekenaar David Etien over 'Van ijs en vuur', een nieuw album in de Thorgal Saga

Tekenaar David Etien over 'Van ijs en vuur', een nieuw album in de Thorgal Saga Thorgal Saga, de spin-offreeks van Thorgal, is op korte tijd een keurmerk geworden. Aan diverse auteurs wordt gevraagd een eigen verhaal te bedenken met als enige voorwaarde dat het moet passen in de wereld van Thorgal. Dat leverde al parels op zoals Vaarwel Aaricia door Robin Recht, Wendigo door Corentin Rouge en Fred Duval, en Shaïgan, door Roman Surzhenko en Yann. ‘Sneeuw tekenen is echte ontspanning’ In het voorjaar van 2025 verschijnt 'Van ijs en vuur', een vierde album in de Thorgal Saga. En weer stond er een topteam klaar om de wereld van Thorgal te verrijken. Scenaristen Olivier Legrand en Jean-Blaise Djian en tekenaar David Etien werkten al eerder samen aan de fantastische serie De Vier van Baker Street, maar zomaar van het victoriaanse Londen naar de poorten van het ijzige Niflheim switchen, dat lijkt ons toch niet zo evident. Hoe doe je dat? We vroegen het aan David Etien. DRIE JAAR Het lijkt me een grote eer om een Thorgal Saga te mogen tekenen. Hoe is deze samenwerking tot stand gekomen? David Etien: Mathias Vincent, mijn redacteur bij Le Lombard, had me al in 2020 gecontacteerd over dit project. Maar op dat moment was ik nog volop bezig met het tekenen van 'Op Zoek naar de Tijdvogel – Voor de Zoektocht', 'De Vier van Baker Street' en 'Rommelgem'. Werken aan een Thorgal Saga kon ik toen niet in mijn drukke schema inlassen. Bovendien kende ik de wereld van Thorgal niet erg goed en had ik het gevoel dat ik niet het recht had om dit universum aan te pakken. Dus zei ik tegen Mathias dat hij me over drie jaar maar eens moest terugbellen, in de veronderstelling dat hij het project aan anderen zou aanbieden en mij zou vergeten. Maar nee, in 2023 belde hij me opnieuw. Ik voelde dat hij heel graag wou dat ik een Thorgal Saga zou maken en stemde ermee in. Ik stelde voor dat Olivier Legrand en Jean-Blaise Djian (de auteurs van De Vier van Baker Street) dan het scenario zouden schrijven. Je hebt al een paar klassieke stripfiguren – Rommelgem, Idefix – getekend, wat maakt Thorgal zo speciaal? Thorgal is in alle opzichten een held. Hij lijkt geen ondeugden of duistere kanten te hebben. En hij is een personage dat vooral lijdt door wat hem overkomt. SNEEUW In 'Van ijs en vuur' moet Thorgal een bovennatuurlijke storm overwinnen, maar ook het 'Magisch Vuur uit Muspelheim' – de hel – halen om Fimbulvinter, de eeuwige winter te voorkomen. Alleszins een boeiend gegeven. Had je enige inspraak in het verhaal? Ja en nee: ik stel dingen voor, maar ik heb een groot vertrouwen in de scenaristen. Bij dit album moest ik niet veel voorstellen, ik vond het scenario perfect.   Wat was de grootste uitdaging bij het tekenen? Is het bijvoorbeeld niet heel moeilijk om zoveel scènes in besneeuwde landschappen te tekenen ;-)? Integendeel, het is een leuke afwisseling tussen die victoriaanse setting en die eindeloze perspectieven. Sneeuw tekenen is genieten, pure ontspanning. Je kan recht naar de essentie gaan met je composities. Soms worden die dan heel grafisch, maar ook heel krachtig. EEN JONGENSDROOM Welke scène vond je het leukst om te tekenen? Allemaal. Ik zou zelfs zeggen dat mijn scenaristen het verhaal hebben geschreven waarvan ik droomde toen ik jonger was: stormen op zee, uitbarstende vulkanen, zwaardgevechten, reuzenwolven, monsters van ijs en vuur, zelfs een draak ...   Welke vijf mensen hebben jou en je werk eigenlijk beïnvloed? Het mogen ook andere mensen dan striptekenaars zijn. Ik zal het toch bij strips houden. Als ik auteurs moet noemen die mijn werk hebben beïnvloed, zijn dat zeker Franquin, Toriyama, Loisel, Frezzato, J. Scott Campbell en Boucq. Maar er zijn er nog zoveel andere.   THORGAL SAGA 4 VAN IJS EN VUUR Tijdens een bovennatuurlijke storm strandt Thorgal op een ijzige kust. Daar ontdekt hij dat de Fimbulvinter, de legendarische winter die het einde van de wereld inluidt, nabij is. Om zijn volk te redden en de dreiging een halt te roepen, moet hij doordringen in het hart van het koninkrijk der reuzen en de vlammen van Muspelheim trotseren. Samen met zijn mysterieuze en gevaarlijke gezellin, de tovenares Vakva, dochter van de koningin-tovenares van het eiland Rijm, gaat hij op zoek naar het Magische Vuur waarmee hij de eeuwige winter kan voorkomen.    

16 andere artikels

  • Mike Beyers

    De nieuwe de Kiekeboes? Zelfs Moemoe en Mevrouw Stokvis lossen er voorlopig niks over!

    ‘De nieuwe de Kiekeboes? Zelfs Moemoe en Mevrouw Stokvis lossen er voorlopig niks over!’   Een kennismaking met scenarist Mike Beyers De familie Kiekeboe wandelend door een bos terwijl er stiekem Wollebollen rondlopen. Zo eindigde Seizoensfinale, het 164ste en laatste album van de Kiekeboes door stripauteur Merho. Drie nieuwe avonturen van de Kiekeboes volgden, met als auteurs Nix en Charel Cambré, en met een hoofdrol voor Fanny. Maar op 8 januari kwam er verrassend maar oh zo fantastisch nieuws: De Kiekeboes gaan verder met de klassieke reeks. Er komt dus een album 165, Camping Vital, en volgende! Tekenaar Charel Cambré schuift met zijn tekenstijl iets meer op naar de klassieke albums en new kid in town is scenarist Mike Beyers. Hoog tijd dus voor een kennismaking! WIT KONIJN Mike, wat een verrassend nieuws, kan je vertellen hoe dit idee ontstaan is? Mike Beyers: Toen Merho op zoek was naar een nieuwe scenarist voor de heropstart van de vertrouwde De Kiekeboes-reeks, is hij via via bij mij beland. Ik werk al jaren als copywriter – ook een schrijvend beroep met een sterke creatieve insteek – en ik heb daarnaast een grote passie voor strips. Tijdens een kennismakingsgesprek met Merho klikte het alvast. Vervolgens schreef ik een synopsis voor een de Kiekeboes-verhaal, dat hem aangenaam verraste. Hij stelde een samenwerking voor en zo belandde ik dus bij Standaard Uitgeverij. Voor sommigen ben ik misschien een ‘wit konijn’ in de Vlaamse stripwereld, zeker in vergelijking met gevestigde scenaristen. Maar ‘storytelling’ is ook cruciaal in de communicatiewereld. Daar moet je je doelpubliek ook meenemen in een aantrekkelijk verhaal, weliswaar met een heel andere doelstelling. Maar wees gerust: dit betekent zeker niet dat er vanaf nu aan ‘product placement’ zal worden gedaan in de reeks. Omschrijf jezelf eens in 3 woorden? Levendige verbeelding, quizzer-vol-nutteloze-weetjes, onpraktisch. EEN KINDERDROOM Merho's schoenen zijn groot om te vullen. Geen koudwatervrees? Ik ben me zeker bewust van de Kiekeboes-erfenis. En ik weet dat meteen debuteren met Vlaanderens meest verkopende strip niet vanzelfsprekend is. Maar eigenlijk vind ik het vooral superleuk om me als scenarist in het universum van de Kiekeboes onder te dompelen. Het is een kinderdroom die uitkomt. Wat mogen we verwachten? Hoewel Camping Vital – de titel van nr. 165 – natuurlijk al iets weggeeft, blijft het verhaal nog even een verrassing. Zelfs Moemoe en Mevrouw Stokvis lossen er voorlopig niks over. Lezers mogen zich alvast verwachten aan een meeslepend avontuur waarin heel wat nevenfiguren hun rentree maken. Met alle ingrediënten die de reeks zo uniek hebben gemaakt: spanning en mysterie, maar ook humor en grappige soapelementen. Het wordt een echte ‘comeback’ van het geliefde ‘Kiekeboes-universum’ – een ‘Kiekeback’, zeg maar. VINGERS AAN DE POLS Kijkt de meester zelf mee? Uiteraard kan ik in deze fase rekenen op de steun en begeleiding van Merho zelf. Zijn advies is voor mij van onschatbare waarde. Hij geeft me heel wat tips en we brainstormen geregeld. Zo leer ik nog continu bij. Ook de samenwerking met een ervaren tekenaar als Charel Cambré is natuurlijk heel inspirerend. Heb je er al een idee van hoe de volgende verhalen zullen evolueren? Er liggen best al wat ideeën op de plank. Lezers mogen zich alleszins verwachten aan de terugkeer van verschillende personages. Tegelijk zullen die vertrouwde elementen in de komende albums gecombineerd worden met nieuwe ontwikkelingen of personages. Continue evolutie zit immers evengoed in het DNA van de Kiekeboes, een reeks die altijd stevig de vingers aan de pols van de tijd heeft gehouden. MIKE BEYERS’ FAVORIETE DE KIEKEBOES • album: Moeilijk! Ik hou wel van de albums met een hoog soapgehalte. Laat ik dus gaan voor Omtrent Oscar, omdat je daarin de ‘back story’ krijgt van de vete tussen Moemoe en Vital. • hoofdpersonage: Charlotte, the voice of reason in het gezin Kiekeboe. • nevenpersonage: Tomboy, al is ze stilaan een hoofdpersonage geworden – en terecht. Daarnaast ook Van de Kasseien, the boss you love to hate. • scène(s): De discussies tussen Moemoe en Vital – maar ook die tussen Marcel en Van Der Neffe – leveren altijd vuurwerk op. • woordspeling: Er zijn er zoveel! Laat ik de volledige cast van Het geslacht Kinkel nemen: Ray Oeno, Ann Tendeu, France Troix, Sid Kom, Ro de Ridder en Emmy Award.  
  • Jommeke 70

    ‘Het is beest… euh… ik bedoel FEEST!’ (professor Gobelijn)

    70 JAAR JOMMEKE! Een gesprek met stripauteur Dieter Steenhaut Jommeke introduceerde zichzelf op 30 oktober 1955 in het weekblad Kerkelijk Leven als volgt: ‘Heu … ik ben Jommeke … moet hier elke week iets plezants doen … is echter mijn zorg niet … dat moet tekenaar maar klaarspelen …’ Die tekenaar was Jef Nys en hij liet zijn held Jommeke samen met kompanen Filiberke, Annemieke en Rozemieke, Flip en Pekkie vele ‘plezante’, wonderlijke avonturen beleven. Jef Nys overleed in 2009, maar zijn helden kregen nieuwe bekwame en enthousiaste vaders, en zo bleef Jommeke razend populair, al 70 jaar lang! De jongste vader van Jommeke heet Dieter Steenhaut. Hij kreeg gedurende een paar jaar een inwijding in de Jommekeskunde. In 2023 tekende hij zijn eerste Jommekesalbum. ZUSTER PICKELS Dieter, de aftrap van het feestjaar 70 jaar Jommeke gebeurt met het nieuwe album Spoken op school. Voor jou toch wel speciaal. Dieter Steenhaut: 'Spoken op school' speelt zich af op ‘t Kasteelke. Dat is een uniformschool met internaat in de Vlaamse Ardennen, waar ik zelf trouwens naar school ben gegaan. Ik speelde al langer met het idee om daar een avontuur te situeren. Het 17de-eeuwse kasteel dat nog steeds bewoond wordt door nonnetjes, is uiteraard hét ideale decor. Het is de eerste keer dat ik ook aan het scenario mocht meewerken én nieuwe personages mocht bedenken, zoals Zuster Pickles … en Paul de Grande, de antiquair uit het televisieprogramma Stukken Van Mensen. Dit album maakte ik samen met Kristof Berte. We zijn een paar keer op café gegaan en na wat heen en weer pingpongen kwamen we tot dit zeer spannende verhaal. Het is aangenaam werken met Kristof, die ook aan het storyboard sleutelde en het verhaaltechnisch doet werken, met de juiste pointes en mopjes op het juiste moment. Voor dit avontuur hebben we ons laten inspireren door de sfeer uit de eerste films van Harry Potter én door de horrorfilm The Nun. Het is best wel spannend, de lezers zullen ervan smullen. ;) Waarom blijft de wereld van Jommeke na 70 jaar nog altijd zo fascinerend, denk je? Jommeke is tegelijk zo herkenbaar maar spreekt toch tot de verbeelding van de kinderen. De hechte vriendengroep beleeft de gekste en spannendste avonturen tot in de verste uithoeken van de wereld. Of de professor vindt wel iets uit waardoor het hele dorp besmet wordt met een of ander staartenvirus. Of plots groeien er vruchten aan de hoofden van de inwoners. De spannende elementen worden afgewisseld met humor en dat zorgt ervoor dat het nooit saai is in Zonnedorp. DE KONINGIN VAN ONDERLAND Je bent aan je eerste volledige album van Jommeke bezig. Wat doet dat met een mens? Het album 'Rare vogels' dat ik tekende en dat in 2023 verscheen, was een gagalbum (met korte mopjes van een pagina). Het was de ideale lanceringsbaan om de stap te zetten naar een echt verhaal. Het is een totaal andere manier van werken. Ook bijvoorbeeld omdat ik bij dit album werk met documentatiemateriaal van bestaande locaties voor de decors en ook van bestaande mensen. De release van dit album was eigenlijk al vroeger voorzien, maar afgelopen jaar was best een moeilijk jaar. Het overlijden van mijn vader en enkele maanden later ook dat van mijn pepe hebben er stevig ingehakt. Ik ben Standaard Uitgeverij dankbaar voor de tijd die ze me gunden en dat ze in mij bleven geloven. In deze tussenperiode werkte ik aan andere projecten die iets beter behapbaar waren, zoals het prentenboek 'Duupje 4' en andere losse illustraties. Als dit album in de winkelrekken ligt, zal ik heel blij zijn, en ik kijk nu al uit naar het volgende album dat ik zal maken! Kan je eigen accenten leggen in die wereld van Jommeke? Het is bijzonder fijn om nieuwe personages te mogen creëren en die te implementeren in de wereld van Jommeke. Ik kan er best veel van mijn eigen creativiteit instoppen en dat geeft ook wel voldoening. Natuurlijk moet alles wel passen in het universum en moet alles vlot leesbaar zijn voor de lezers. 70 jaar Jommeke! Heb je persoonlijke hoogtepunten? Mijn hoogtepunt als lezer is en blijft 'De koningin van Onderland'. Dat album zit zo goed in elkaar. Ook de tekenstijl is ietwat anders en vind ik heel sterk. Mijn hoogtepunt als tekenaar is heel moeilijk te kiezen. Ik heb al zoveel leuke opdrachten mogen uitvoeren dat kiezen niet evident is. Ik noem er enkele op: de tekening voor de internationale paspoorten van België ontwerpen, een Monopolyspel tekenen, een eerste eigen Jommekesalbum uitbrengen …  
  • Suske en Wiske

    Suske en Wiske worden 80! Forever young!

    Suske en Wiske worden 80! Forever young! Een gesprek met Wout Schoonis ‘Het was op een avond, in de herfst van 1943, in de Heistraat in Wilrijk. In de omgeving daverden de kanonnen van het afweergeschut. Door de hemel zinderde hevig motorengebrom. Mijn vrouw was ongerust en riep mij naar de veilige kelder ... Maar ik wist dat het nu zou gebeuren! Het kriebelde in mijn vingers ... En plots, terwijl de salvo’s donderden en de inktpotten gekke sprongetjes maakten op de tekentafel ... – hoe het kwam? – was ik bevrijd van een lange, bang gekoesterde droom. Ik was de gelukkige vader van een tweeling geworden, Suske en Wiske.’ Zo vertelde Willy Vandersteen over het ontstaan van zijn geesteskinderen Suske en Wiske in 1943. Op 30 maart 1945 verscheen de eerste strook van Rikki en Wiske in Chocowakije in de krant De Standaard. Er zouden nog veel stroken volgen. Want kijk, in 2025, 80 jaar later, beleven Suske en Wiske nog altijd onverwachte, dolkomische en spannende avonturen en stralen ze nog altijd dezelfde vrolijke energie uit als toen. Willy Vandersteen overleed helaas in 1990, maar na hem namen Paul Geerts, Marc Verhaegen, Luc Morjaeu, Peter Van Gucht en andere gepassioneerde stripauteurs de fakkel over. Over de feestelijkheden rond de belangrijke verjaardag vertellen we in een volgende Stripmunk. Nu alvast een interview met Wout Schoonis, de man die in 2007 bij Studio Vandersteen begon en in 2023 de tekenpen van Luc Morjaeu overnam en hoofdtekenaar van de immer populaire stripserie werd. EEN NIEUW SAMENGESTELD GEZIN Wout, in dit feestjaar verschijnt het nieuwe Suske en Wiske-album 'De stenen samoerai'. Kan je ons daarover iets meer vertellen? Wout Schoonis: “Ik vond het zelf geweldig leuk om te maken. Onze vrienden raken na een storm verzeild in het Japan van de 17de eeuw. Theofiel Boemerang is ook van de partij. Ze raken verwikkeld in een strijd tussen twee krijgsheren, daimyo Sada San en daimyo Kazuki. De slechterik van dienst is de zwaar geschminkte raadsheer Yabati, die zelf over Japan wil heersen. Hiervoor gebruikt hij magie en genereert hij een stenen samoerai om alles en iedereen mee te verpletteren.” Als een alien plots op aarde zou landen en je zou vragen om te vertellen waar de stripreeks Suske en Wiske over gaat en waarom ze zo’n succes heeft, wat zou je dan vertellen? “Suske en Wiske gaat over een nieuw samengesteld gezin avant la lettre, dat een positieve boodschap verspreidt in zowel het verleden, het heden als de toekomst. Avonturen met spanning, doorspekt met humor en knipogen. Omdat de mogelijkheden onbegrensd lijken, blijft de wereld van Suske en Wiske fascineren. De teletijdmachine zorgt altijd voor een mooie blik in het verleden of een eventuele toekomst. Als de teletijdmachine op stal blijft, worden er meestal hedendaags relevante thema’s aangesneden.” EVENWICHTSOEFENING Je bent ondertussen al bijna twee jaar hoofdtekenaar van Suske en Wiske. Wat is er voor jou veranderd? “Veel. Tegenwoordig bestaat het eerste uur van mijn dag uit het beantwoorden van mails, de gang van zaken opvolgen en bijsturen waar nodig. Maar het fijnste is natuurlijk dat ik ook het meeste zelf kan bepalen, van voorstudie tot afgewerkt product. Het feit dat ik niet meer afhankelijk ben van andermans mening en mijn eigen criticus ben, is onbetaalbaar. In 'De stenen samoerai' merk je – hopelijk – dat ik de evenwichtsoefening tussen ‘leiden’ en tekenen beter onder de knie begin te krijgen. Nu alles meer routine is geworden, kan ik mijn aandacht meer op het grafische aspect toespitsen.” Heb je het gevoel dat je iets extra’s aan de wereld van Suske en Wiske kan toevoegen? Schoonis: “De nieuwe nevenfiguren die in elk verhaal meespelen geef ik met veel plezier vorm. Misschien blijft er wel eens een personage of een slechterik plakken.” Wat was voor jou persoonlijk het hoogtepunt in die 80 jaar Suske en Wiske? “Dieptepunt: toen ik een jaar of 6 was, liepen er al poppen (van die verklede mensen met een megahoofd) van Suske en Wiske rond in het pretpark Bellewaerde. Maar de poppen hadden niet dezelfde schoenen aan als in de stripverhalen. Hoogtepunt: dat ik zelf kan kiezen welk schoeisel ik Suske en Wiske ‘aanteken’.”
  • Carla Kovach

    Carla Kovach is niet bang voor het donker

    In ‘Het laatste meisje’ worden twee vrouwen het slachtoffer van wat op het eerste gezicht een verkeersongeluk lijkt. Alleen verdwijnt een van hen twee daarna op mysterieuze wijze … De nieuwe Gina Harte-thriller van de Britse Carla Kovach is een puzzel die je als lezer meteen wil beginnen te kraken. De premisse van ‘Het laatste meisje’ is bijzonder intrigerend. Hoe kwam u op dat idee? Carla Kovach: “Detectiveromans zijn eigenlijk net puzzels. Als schrijver verstop ik allerlei hints en afleidingsmanoeuvres in het verhaal, die de lezer dan moet proberen op te pikken. Aan dat puzzelelement beleef ik zelf altijd veel plezier. Voor ‘Het laatste meisje’ bedacht ik zelfs een soort raadsel: wat als alles bij een politiezaak wijst op een verkeersongeluk, maar een van de twee slachtoffers onvindbaar is?” Detective Gina Harte heeft haar naam niet gestolen. Zo stoer, slim en vastberaden: een vrouw naar ons hart. “Ja, ik denk dat veel vrouwelijke lezers zich in haar herkennen. Gina is, net als ik, opgegroeid in een tijd dat er nog bitter weinig over vrouwenmishandeling werd gepraat. En er nog minder aan werd gedaan … Ze heeft nooit een stem gevonden om over haar eigen misbruikverleden te praten, met alle dramatische gevolgen vandien. Sinds #MeToo doen we het als maatschappij al iets beter, maar er zijn nog altijd veel vrouwen die in dezelfde situatie zitten als Gina. Precies daarom is vrouwenmishandeling zo’n belangrijk thema in mijn werk. Openlijk praten over mishandeling is moeilijk, maar wel nodig om jezelf ervan te bevrijden.” Uw boeken zitten inderdaad vol donkere thema’s, terwijl u me best een vrolijk en optimistisch persoon lijkt. “Dat is ook zo, echt waar! Thrillers zijn gewoon fijn, omdat ze de donkerste kantjes van onze menselijke soort in de spotlight zetten. Iedereen heeft al weleens iets gemeens over een ander gedacht: ik hoop dat die eens goed op zijn gezicht gaat. (lacht) Dat is dan zelfs nog een braaf voorbeeld. Zelf onderzoek ik graag hoe mensen omgaan met de pijn uit hun verleden. Zinnen ze op wraak? Stijgen ze boven zichzelf uit? Of worden ze net depressief? De impact van extreme situaties op gewone mensen, daar ben ik mateloos door gefascineerd.” Welke thrillers leest u eigenlijk zelf graag? “Ik verslind graag psychologische thrillers, die van Sue Watson heb ik bijvoorbeeld allemaal gelezen. En ik heb een zwak voor horrorboeken en griezelige films. Op mijn twaalfde ging ik stiekem al in mijn eentje naar ‘The Exorcist’ kijken in de cinema. Net als psychologische thrillers gaan horrorverhalen vaak over onze grootste, meest diepgewortelde angsten. Weet je trouwens wat die van mij is? Dat er inbrekers mijn huis binnendringen, terwijl ik zelf thuis ben. Het is zelfs zo erg, dat ik een slot op mijn slaapkamerdeur heb laten installeren. Anders kan ik ’s nachts echt niet slapen.” (lacht)
  • Elisabeth Lucie Baeten

    Elisabeth Lucie Baeten steekt sprookjes in een modern jasje

    Je mag haar veel noemen: scenariste, content creator of – haar persoonlijke favoriet – ‘Prinses van de Politieke Satire’. Zolang het maar géén ‘influencer’ is. Sinds haar succesvolle boek ‘En ze leefden nog’ kreeg Elisabeth Lucie Baeten er ook nog de titel van kinderboekenschrijver bij. Haar bundel, waarin ze klassieke sprookjes van een modern jasje voorziet, krijgt nu een vervolg. Vond je dat zo’n update van de klassieke sprookjes weleens mocht? Elisabeth Lucie Baeten: “Ik wil de klassieke sprookjes zeker niet vervangen, want ik ben zelf een grote sprookjesfan. Maar ik wou er weleens een alternatief naast zetten, omdat ik vind dat de sprookjes, zoals iedereen ze kent, niet genoeg zijn. Veel van die verhalen staan bol van de ouderwetse clichés, hé. Jongens moeten stoere ridders zijn en meisjes lieve, mooie prinsessen. Terwijl ik vind dat iedereen zelf mag beslissen wat-ie wil zijn: stoer, schattig, luid, lief ... Dat is ook de insteek van mijn boeken. ‘Hoe kan ik een stem geven aan Assepoester en co., zodat ze zelf meer controle hebben over hun verhaal?’ In mijn eerste boek heb ik me vooral op de prinsessen gefocust, maar in dit tweede zitten ook twee ‘mannelijke’ protagonisten, Aladdin en Pinokkio. Omdat ik vind dat jongens ook recht hebben op verhalen die over meer gaan dan stoer en sterk zijn.” Naar verluidt heb je lang getwijfeld of je je sprookjes voor kinderen of voor volwassenen zou schrijven. “Ja, omdat ik mijn idee van geüpdatete sprookjes voor het eerst in een column had gebruikt. Daar kwam toen veel reactie op, vooral dan van volwassenen: ‘Hier zit een boek in, Elisabeth!’ Pas toen ik later met mijn dochter de zoveelste Disney-film van die maand aan het bekijken was, viel mijn frank. Het zijn vooral onze kinderen die voortdurend om de oren worden geslagen met sprookjes. Het leek me dus logisch om mijn alternatieve verhalen in de eerste plaats voor hen te schrijven. Al hoor ik vaak dat mijn ‘En ze leefden nog’-verhalen ook gretig gelezen worden door volwassenen. Zo’n Assepoester die zich uit de naad werkt om het iedereen naar zijn zin te maken, dat is toch ook gewoon een ouderwetse vorm van people pleasen? Ik ken veel volwassenen die daar last van hebben, inclusief mezelf.” (lacht) Is je eigen dochter, de grote Disney-fan, ondertussen ook voor jouw versies te vinden? “Het is wel mooi om te zien hoe ze ondertussen beide versies heeft omarmd, ja. Als bij ons thuis ‘De kleine zeemeermin’ weer eens opstaat, heeft ze het nu ook vaak over ‘de Ariël uit het verhaal van mama’. Missie geslaagd, dus.” BOMVOLLE AGENDA Dat Elisabeth nog de tijd vond om een tweede ‘En ze leefden nog’-boek te schrijven, mag een klein wonder heten. Sinds ze vorig jaar viraal ging met haar hilarische ‘Katrien van Politiek PR’-filmpjes op Instagram, gaat het hard met de carrière van de scenariste. Van een gesmaakte deelname aan ‘De slimste mens ter wereld’ tot een zitje in het panel van ‘The Masked Singer’: de camera houdt van Elisabeth Lucie Baeten. En nu sier je ook nog eens de cover van ons magazine. Hoe kijk je zelf naar al die mediaaandacht? “Ik denk dat het nog altijd niet helemaal tot me doorgedrongen is hoe zot het voorbije jaar is geweest. Ook wel omdat ik daarvoor simpelweg de tijd niet heb. Mijn agenda zit bomvol en tegelijk ziet geen enkele week er hetzelfde uit. Ik ben heel blij met de kansen die ik nu allemaal krijg, maar het is ook wel een tikje veel. Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik het voorbije jaar voor ongeveer elk Vlaams televisieprogramma gevraagd ben. Bij elk voorstel luister ik altijd eerst naar mijn buikgevoel: past dit wel bij wie ik ben? Meestal gevolgd door de meer prozaïsche vraag: kan ik het er nog bijnemen in mijn agenda? (lacht) Op die laatste vraag zou ik nog wat vaker ‘nee’ moeten durven antwoorden.” Je wordt weleens ‘de stem van de millennialgeneratie’ (geboren tussen 1980 en 2000, red.) genoemd. Snap je dat? “Ik zou zoiets natuurlijk nooit van mezelf zeggen, maar ik begrijp het wel. Ik denk dat de politieke satire in mijn ‘Politiek PR’-filmpjes door veel van mijn generatiegenoten gesmaakt werd. En dat er nood was aan een plaats waar mensen, los van zure commentaarsecties op krantensites, hun ongenoegen eens konden uiten over het gedrag van sommige politici. In die zin ben ik misschien eerder een ‘medium’ van een generatie dan een ‘stem’. (lacht) Mijn filmpjes waren natuurlijk grappig bedoeld, maar de kern van de boodschap was wel bittere ernst. Ook ik vond het niet oké hoe sommige politici zich alleen maar leken te bezondigen aan wildplassen, dronkenschap en racisme, terwijl ze ons land in goede banen zouden moeten leiden.” Nog zo’n term die mensen vaak met jouw naam associëren: influencer. “Daar wil ik toch even tegen protesteren. Ik krijg de indruk dat mensen niet altijd weten wat een influencer juist doet. Bij dezen: niet iedereen die veel Instagram-volgers heeft, is automatisch ook een influencer! Influencers maken tegen betaling reclame voor allerlei producten. Ik zou mezelf eerder een ‘content creator’ noemen, al is dat ook een onnozele term. Ik schrijf, regisseer, acteer en monteer al mijn filmpjes zelf – en ik word daarvoor door niemand betaald.” Het aantal volgers op je Instagram is het afgelopen jaar serieus geboomd. Ben je daardoor voorzichtiger geworden? “Nee, al besef ik nog altijd niet helemaal hoe groot mijn publiek daar ondertussen geworden is. Een dik jaar geleden had ik 20.000 volgers, nu zijn dat er ongeveer 240.000! Maar als het bijvoorbeeld over politiek gaat, zal ik nog altijd eerlijk mijn mening verkondigen. Ik heb liever dat sommige volgers afhaken, dan dat ik mezelf zou verloochenen.” Het lijkt anno 2024 alsof je voor het succes geboren bent. Was dat altijd het geval? “Oh nee, ook bij mij was the struggle very real vroeger. (lacht) Er was een tijd dat ik van de ene job naar de andere sukkelde, zonder succes. Ik kus dus nog elke dag mijn twee handen dat ik vandaag mag doen wat ik het liefste doe: schrijven.” © Anneke D'Hollander
  • Paula Hawkins

    Paula Hawkins: "Ik ben nu meer gewapend tegen wat er op mij afkomt."

    ‘Het blauwe uur’ van Paula Hawkins is een van de meest verwachte boeken van dit najaar. Dat komt vooral door wat ze tien jaar geleden beleefde toen ‘Het meisje in de trein’ een immens succes werd. Een gesprek over kunst en misdaad, vrienden en ijdeltuiten en hoe het succes haar veranderd heeft. De insteek van ‘Het blauwe uur’ is intrigerend. Een installatie van de beruchte kunstenares Vanessa Chapman zou een menselijk bot bevatten. James Becker is de conservator van de stichting die Chapmans werk beheert want zij overleed vijf jaar geleden na een lang ziekbed. Hij reist naar een afgelegen Schots eiland waar Chapman vaak verbleef en waar haar intieme vriendin dokter Grace Haswell waakt over haar nalatenschap. Het gerucht gaat dat het bot weleens van Chapmans overleden man, een notoire rokkenjager, zou kunnen zijn. Wat was het startidee voor ‘Het blauwe uur’? Paula Hawkins: “Ik kreeg het idee toen ik op reis langs de Franse kust een eilandje ontdekte waar slechts één huis stond. Ik zag meteen de mogelijkheden om op zo’n plaats een misdaadverhaal te situeren maar ik vroeg me vooral af wie op die plek zou willen wonen. Ik heb zelf weleens naar zo’n plek gezocht om eventueel te kopen maar ik heb ze nog niet gevonden. Misschien blijft het vooral een romantische droom. Ik wilde een roman schrijven over een eigenzinnige kunstenares die sterke werken maakte maar niet meteen de meest sympathieke vrouw was. In de kunstwereld gaat veel geld om en er lopen nogal wat mensen rond die vooral gebakken lucht verkopen, dus dat leek me ook een boeiende insteek.” Er zijn ontelbare boeken geschreven over complexe relaties maar ‘Het blauwe uur’ gaat vooral over vriendschap. Waarom wilde u daarover schrijven? “Ik ken niet zoveel romans die over innige vriendschappen gaan. De relatie tussen Vanessa en Grace, die de eigenlijke hoofdfiguur is, veranderde sterk terwijl ik het boek schreef. Grace denkt dat ze lelijk is, heeft enkele serieuze butsen en builen opgelopen en heeft niks met de kunstwereld waarin volgens haar vooral pretentieuze ijdeltuiten rondlopen. Vijf jaar na de dood van Vanessa treurt ze nog altijd maar dat wordt niet altijd herkend want ze was ‘maar’ haar dokter.” Bijna tien jaar geleden publiceerde u met ‘Het meisje in de trein’ een van de meest succesvolle romans van deze eeuw. Hoe kijkt u daarop terug? “Vooral met verwondering, en dankbaarheid ook. Elke schrijver wil lezers en ik kreeg er plots heel veel. Dat was behoorlijk overweldigend en een tijd werd ik vooral geleefd. Ik ben dankbaar dat ik dat heb mogen meemaken en ik heb vooral geleerd om los te laten wat je niet kan controleren. Ik ben nu meer gewapend tegen wat er op mij afkomt. Het mooiste is toch wanneer ik rustig thuis kan schrijven en schaven aan een verhaal. Als ik dat ideale huisje op die afgelegen plaats vind, zal ik mij daar met alle plezier terugtrekken om te doen wat ik het liefst doe.” © Kate Neil